Tuesday 12 June 2012

Siapakah Dajjal ?





Assalamualaikum 

 Siapakah Dajjal ? 


Dajjal ialah seorang pemuda , berambut kerinting dan sebelah matanya tersembul . (buta sebelah) . Dajjal itu dari bangsa Yahudi dan pengikutnya juga terdiri dari 70,000 bangsa Yahudi .

Di mana keluarnya Dajjal ?

Dia akan muncul (dikenali) di antara Sham dan Iraq dan melakukan kemusnahan di serata tempat yang ia sampai .




Dakwaan Dajjal sebagai tuhan



Dajjal akan mendakwa dialah tuhan dengan menunjukkan bukti-bukti seperti dihidupkan orang mati setelah dipotong dua badannya . Dajjal akan menjadikan kampung orang yang menerima dakwaannya sebagai tuhan menjadi mewah dan makmur . Dan kampung orang yang enggan menerima dakwaanya menjadi susah meleset . Namun orang yang kuat imannya akan berkata “kamulah Dajjal” .



Makanan Mukmin di zaman Dajjal



Pada masa itu orang mukmin yang enggan mengakui dakwaan Dajjal sebagai tuhan disekat bekalan makanan (tanah mereka terbiar , kering kontang dan tiada tumbuhan untuk dimakan) . Namun mereka tetap kenyang dengan bertasbih iaitu berzikir dengan mengucapkan “Subhanallah“ . 



Seperti dalam hadith Nabi s.a.w :



"Makanan orang Mukmin pada zaman Dajjal adalah makanan para malaikat , yakni memuliakan dan mensucikan Allah . Barangsiapa di zaman itu memuliakan dan mensucikan Allah , maka baginya , Allah akan menghilangkan kelaparan" .



Berapa lama Dajjal bermaharajalela ?



Dalam hadis diceritakan :

Kami bertanya , “Wahai Rasulullah , berapa lama ia bermaharajalela di bumi ?



Baginda s.a.w. menjawab “Empat puluh hari - Hari yang pertama : panjangnya seperti setahun . Hari yang kedua : panjangnya seperti sebulan . Hari yang ke tiga : panjangnya seperti seminggu , manakala hari-hari yang lain : seperti hari-hari kamu yang biasa”

Kami bertanya lagi , “Wahai Rasulullah , bagi satu hari yang seperti satu tahun , adakah sembahyang sehari semalam memadai ?”
Baginda s.a.w. bersabda, : “Tidak , tetapi kirakanlah masa untuk mengerjakan sembahyang itu mengikut kadar masa yang biasa kamu lakukan .”

Sumber ini diambil dari facebook . Just copy-paste sahaja .https://www.facebook.com/groups/189418597769695/

No comments: