Thursday 24 November 2011

Indon Luka,Indon Kecewa,Indon Lupa.

Sukan Sea sudah melabohkan tirainya.Pelbagai cerita terdengar ditelinga.Pelbagai peristiwa mewarnai kerancakan temasya.Itu semua lakonan pentas dunia.

Semangat kesukanan tiada dalam kamus kehidupan rakyat Indonesia.Dari atlet sehinggalah kepada pengamal media.Diladeni sedemikian rupa.Hati tersenth mengundang rasa.Layakkah Indonesia menjadi tuan rumah berwibawa?

Apakah pemimpin mereka langsung tidak peka?Atau tidak prihatin serta lupa.Tidak punya hati dan rasa.Membiarkan rakyat mereka fanatik tahap dewa.Membiarkan rakyat mereka bermaharajalela.Tanpa teguran yang membina.

Siapakah yang punya angkara?Mencarik-carik hubungan yang sedia ada.Hubungan baik yang sekian lama terbina.Indonesia,Indonesia!!!

Jalur gemilang disiat-siat jalurnya.Tak cukup bilang dan tak cukup kira.Jalur gemilang dikencingi berdiri dek
anak dara mungkin juga janda.Atlet dan penyokong kita diherdik dan di hina.Setiakawan bangsa serumpun lenyap hilang entah ke mana.Ungkapan abang adik menjadi sirna.

Indon luka indon kecewa.Namun indon juga lupa.Bantuan mencurah-curah tiba.Ketika negara mereka diratah bencana.Diulit derita diulit sengsara.Anak Malaysia suka suka tolong suka derma.

Pendatang mereka disuapi,diladeni jumlahnya juta-juta.Merata-rata di Malaysia.Mereka memang tetap lupa.Kepada orang memberi jasa.Semuanya tidak bermakna.Diberi susu bibalas tuba.Namun aku bangga.Rakyat Malaysia begitu besar jiwanya.Ketamaddunannya tinggi amat ketara.

Segala penghinaan perkara remeh temeh semata-mata.Langsung tiada terjejas kelebihan yang kita ada.Kita semua jiwa merdeka.Tidak terjajah oleh sifat syaitan durjana.

Tingkahlaku mereka  tingkahlaku tahap murid tadika.Tingkahlaku  kita tingkahlaku tahap guru wibawa guru pendita.

Ayuh!!!!!Kita tunjuki mereka bagaimana caranya jadi manusia.Mereka beri tuba kita beri mentega.Mereka baling cota kita hantar pizza.Biar mereka terpinga-pinga.Mencari diri sendiri di mana letaknya.ATAU MEREKA SEMEMANGNYA TIDAK RETI BAHASA?

AKU BANGGA AKU ANAK MALAYSIA.RAKYAT  BESAR JIWA TINGGI MARUAHNYA.MENJULANG TINGGI HARGA DIRI DAN DARJATNYA.!!!!!!!!!!!!!!!

1 comment:

Anonymous said...

BEGITULAH BILA ORANG DAH KECEWA.. LUPA ANAK BINI MEREKA DISINI .... KITA SAJA ANGGAP MEREKA SEPERTI SAUDARA TAPI PADA MEREKA KITA TETAP MUSUH ... BILA DITIMPA BENCANA BARU NAMPAK GIGI TERSENYUM PADA KITA ...INILAH TABIAT ORANG-ORANG INDON TIDAK BERTERIMA KASIH DAN TIDAK BERSYUKUR SEBAB TU NEGARA MEREKA SELALU DATANG BINCANA SUPAYA MEREKA SEDAR SIAPA MEREKA DISISINYA ......