Dalam kisah Nabi Sulaiman AS, diceritakan
bahawa baginda mengajak seorang Ratu
(pemerintah) dari sebuah negeri untuk
mengikuti agamanya, iaitu hanya menyembah
Allah SWT dan bukan yang lain (maksud
al-Quran, surah al-Naml: 10-44).
Negeri itu adalah Saba dan Ratunya bernama
Balqis. Kisah tentang negeri Saba dan
penduduknya terdapat di dalam al-Quran,
iaitu surah Saba ayat 15-21. Surah Saba
diturunkan di Mekah, mengandungi 54 ayat.
Dinamakan surah Saba (perihal penduduk
Saba), kerana kisah mereka ada disebutkan
pada ayat-ayat 15 hingga 21.
Pada awal
surah ini, Allah menegaskan
bahawa segala puji bagi-Nya kerana Dialah
yang menciptakan dan menguasai seluruh
alam, dan Dialah yang maha melimpah
nikmat-Nya dan rahmat-Nya kepada
sekalian makhluk-Nya di alam kehidupan
ini, dan yang maha melimpah nikmat-Nya
dan rahmat-Nya kepada orang-orang
beriman pada hari akhirat.
Setelah menolak fahaman kaum kafir
musyrik yang menentang Nabi Muhammad
SAW dan yang tidak percayakan kedatangan
hari kiamat, dan setelah menerangkan
keistimewaan-keistimewaan yang telah
diberikan kepada nabi-nabi yang telah lalu,
maka Allah SWT memberi amaran kepada
golongan musyrik itu, sekiranya mereka
masih berdegil dengan kekufuran, maka
mereka akan dibinasakan sebagaimana
penduduk negeri Saba yang telah
dibinasakan kerana mereka kufur ingkar.
Kemudian Allah SWT menujukan firman-
Nya kepada Nabi Muhammad SAW dan
menerangkan bahawa baginda adalah
diutus kepada umat manusia seluruhnya
sebagai Rasul pembawa berita gembira
kepada orang-orang yang beriman dan
pemberi amaran kepada orang-orang
yang ingkar.
Sebagai penutup, digambarkan keadaan
orang-orang yang bersalah pada hari
kiamat. Mereka kelihatan cemas takut
dan gerun gementar apabila menyaksikan
azab seksa yang disediakan untuk mereka.
Semasa mereka diseret untuk menerima
balasan, mereka berkata:
“Sekarang kami beriman…” tetapi
pengakuan mereka yang demikian tidak
ada gunanya kerana tempat beriman
ialah di dunia, sedang mereka telah
terpisah dari dunia dan tidak mungkin
kembali lagi.
Dalam surah tersebut dijelaskan bahawa
negeri Saba dikurniai Allah SWT dengan
kemewahan, dengan tanah yang subur
sehingga penduduknya hidup dengan
aman makmur.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “…
(Negerimu) adalah negeri yang baik dan
(Tuhanmu) adalah Tuhan yang Maha
Pengampun.” (Surah Saba: 15).
Namun, kerana ingkar kepada Allah SWT,
penduduk Saba ditimpa azab berupa banjir
besar yang menghancurkan negeri mereka.
Kisah pengingkaran kaum Saba dan turun
nya azab Allah SWT ini terjadi setelah Ratu
Balqis mengikuti agama Nabi Sulaiman AS.
Sebuah hadis sahih daripada Ibnu Abbas
menjelaskan bahawa Rasulullah SAW
pernah ditanya seseorang, yang bermaksud:
“Apakah Saba itu nama negeri atau nama
seseorang?”
Nabi menjawab, “Dia adalah
manusia
beranak sepuluh. Enam tinggal di
Yaman dan empat di Syam. Yang di Yaman
ialah Mudzhij, Kindah, Alazad, Asa’ariyum,
Anmar dan Himyar. Yang di Syam adalah
Lakham, Judzam, Amilah dan Ghassan.”
Nenek moyang mereka dikatakan berasal
daripada kabilah-kabilah Arab Yaman.
Asal kediaman mereka bernama Saba,
kemudian menjadi nama negeri atau
keRajaan dengan
ibu kota Maarib.
Kerajaan Saba pernah dipimpin oleh
seorang
Ratu yang bernama Balqis.
Kepimpinan Balqis menunjukkan bahawa
seorang wanita boleh terlibat dan
berperanan dalam mengelola
pemerintahan. Balqis termasuk
seorang
Ratu
yang bijaksana, suka
berunding dan berdamai.
Negeri Saba
yang dipimpinnya
disebut di dalam al-Quran sebagai
negeri
yang baik dengan Tuhan Yang
Maha
Pengampun (Surah Saba: 15),
kerana Allah
SWT telah mengurniai
tanah Saba dengan
ladang-ladang
yang amat subur.
Allah SWT melimpahkan rezeki-Nya
kepada penduduk Saba dengan memberi
mereka
dua kumpulan kebun yang luas
lagi amat
subur. Namun kerana mereka
tidak
mensyukuri nikmat yang telah
diberikan,
Allah SWT menggantikan
pohon-pohon di
kebun itu dengan
pohon yang berbuah pahit,
iaitu pohon
Asl dan Sidr. Asl adalah pohon
yang
berakar kuat sehingga sukar dicabut.
Adapun pohon Sidr adalah pohon
yang tidak mengenyangkan untuk
dimakan.
Kisah negeri Saba dengan penduduknya
merupakan petunjuk, pengajaran dan
tanda
akan nyatanya kekuasaan Allah
SWT, sebagaimana firman-Nya:
“… Sesungguhnya
bagi kaum Saba
ada tanda (kekuasaan
Tuhan) di tempat
kediaman mereka…”
(Surah Saba: 15).
Nikmat yang diberikan oleh Allah SWT
tidak mereka syukuri, bahkan mereka
menganiaya
diri mereka sendiri dengan
mengingkari
seruan Allah SWT sehingga
mereka diazab
Allah SWT. Azab berupa
banjir dan pohon
berbuah pahit menjadi
pengajaran berharga
bagi kaum Saba.
Prinsip Ketaatan, Syura Dan Sikap Raja-Raja
Ketika Ratu Balqis menerima sepucuk
surat daripada Raja Sulaiman AS, Ratu
itu telah bermesyuarat terlebih dahulu
dengan mengumpulkan pendapat
berhubung
pendirian yang harus
ditegakkan untuk mendepani seruan
Tauhid oleh Raja Bani
Israel tersebut.
Ratu Balqis menyedari akan perihal
kekuatan
bala tentera Raja Sulaiman.
Ratu telah
mendengar kekuasaan dan
kekuatan Raja Sulaiman itu bukan
calang-calang. Bani
Israel itu pernah
ditakluk Jalut. Kemudian dibangkitkan
Talut untuk mendepani Jalut.
Setelah itu, Jalut terbunuh oleh salah
seorang tentera bernama Daud. Dan
dengan kerana itulah Daud akhirnya
diangkat sebagai Raja yang bijaksana.
Kini, anaknya Sulaiman telah mengambil
takhta dan kedudukannya sebagai Raja
Bani Israel yang baru.
Ratu Balqis pernah mendengar kehebatan
Daud. Baginda boleh melembutkan besi
keras dengan tangannya. Tetapi, Daud
juga gemar bersuluk sendirian menyanyi
kan lagu pujian kepada Tuhan dengan
kitab Zabur (Mazmur).
Suaranya yang gemersik itu menyebab
kan
haiwan dan burung-burung yang
berterbangan menjadi jinak, terpaku lalu
ikut sama bertasbih mengelilingi Daud
tatkala gurindam lagu pujian kemesraan
kepada Tuhan itu didendangkan.
Pada zaman anak Daud, iaitu Sulaiman,
burung-burung itulah yang menjadi bala
tentera anak-anaknya. Sulaiman
memahami
jalan bahasa haiwan.
Dan, tadi Ratu Balqis telah menerima
sepucuk surat daripada burung Hud
Hud yang kini
diangkat sebagai
'wartawan ' baru bagi
mewakili
Raja Sulaiman itu.
Ratu Mula Bermesyuarat
Lalu bermesyuaratlah baginda sang
Ratu bersama-sama para pembesar
nya guna
mencari keputusan dan
mencapai kata
sepakat berhubung
isi kandungan surat
Raja Sulaiman itu.
"Aku penyembah matahari walhal
Sulaiman menyembah Tuhan yang
tidak kelihatan,
tak dapat dicapai
pancaindera," si Ratu
berbisik sendirian
sambil menunggu
kehadiran para
pembesar. "Agama kedua
-dua
keRajaan ini berbeza."
Balqis melihat surat Sulaiman itu
berulang
kali. Pada awal-awal surat
itu tertulis nama
Allah, Tuhan Raja
Sulaiman yang bersifat pemurah,
penyayang dan mengasihani.
"Apakah Sulaiman itu juga bersifat
penyayang seperti Tuhannya?" hatinya
berbunga dan dia tersenyum sendirian.
Para pembesar sudah bersedia
mendengar
kan titahnya. Tetapi,
baginda Ratu bukanlah watak yang
suka menitahkan hal-hal yang
tidak masuk akal dan baginda tidak
akan melangkah lebih jauh membuat
keputusan
tanpa mengambilkira
pendapat para pembesarnya.
"Sesungguhnya surat itu dari Nabi
Sulaiman,
dan kandungannya (seperti
berikut): 'Dengan nama Allah, Yang
Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
"Bahawa janganlah kamu meninggi
diri terhadapku, dan datanglah kamu
kepadaku dengan menyerah diri
(beriman dan mematuhi ajaran ugama
Allah).
Raja perempuan itu berkata lagi:
"Wahai
ketua-ketua kaum, berilah
penjelasan
kepadaku tentang perkara
yang aku
hadapi ini; aku tidak pernah
memutuskan
sesuatu perkara sebelum
kamu hadir
memberi pendapat dan
mempersetujuinya."
Mereka menjawab:
Kita adalah orang
-orang
yang kuat
gagah dan amat berani merempuh
peperangan; dan perkara itu (walau
bagaimanapun) terserahlah kepada
mu; oleh
itu fikirkanlah apa yang
engkau hendak perintahkan.
Raja perempuan itu berkata:
"Sesungguh
nya Raja-Raja, apabila
masuk ke sebuah
negeri, mereka
merosakkannya, dan mereka
menjadikan penduduknya yang
mulia hina
-dina; dan sedemikian
itulah mereka akan lakukan.
"Dan bahawa aku hendak
menghantarkan
hadiah kepada
mereka, kemudian aku akan
menunggu apakah balasan yang
akan
dibawa balik oleh utusan-
utusan kita."
[Surah an-Naml: ayat 30 - 35]
Sikap Sang Ratu Patut Diteladani
Baginda sang Ratu mengutamakan
pandangan pembesar, pemimpin
kaum dan rakyat jelata sebelum
menitahkan sesuatu. Daulat sang
Ratu terletak di atas restu, suara,
pendapat, pandangan rakyat yang
mewakili jiwa, ruh
serta pemikiran
bangsa.
Baginda tidaklah sesuka hati membuat
keputusan tanpa merujuk orang-orang
di sekelilingnya terlebih dahulu. Sikap
dan
pendirian ini sangat Islami dan
cenderung
ke arah pendirian Tauhid
walaupun baginda
sang Ratu bukan
nya memeluk agama Tauhid. Allah
SWT merakam pendirian Balqis ini
sebagai contoh teladan kepada Raja
-Raja
dan pemerintah.
Kedua, dalam fikiran Ratu sudah
tersemat
andaian dan sepekulasi
bahawa Raja-Raja
zalim akan selalu
merosakkan negeri lalu menyebab
kan orang yang paling mulia
menjadi hina-dina.
Dengan penuh hati-hati, walaupun
diasak
oleh para pembesar untuk
berperang, maka
Balqis tetap menolak
saranan supaya keRajaannya berperang
dengan keRajaan Sulaiman. Baginda
bimbang nasib rakyat
jelata yang lebih
banyak terkorban.
Lalu baginda Ratu memilih jalan
perdamaian dengan mengirimkan
hadiah sebagai cara
melihat tindak
-tanduk Raja Sulaiman apabila
melihatkan hadiah-hadiahnya yang
serba
mewah dan barang perhiasan
yang
berkilauan bak mutiara itu.
Maka apabila (utusan pembawa hadiah
itu) datang mengadap Nabi Sulaiman,
berkata
lah Nabi Sulaiman (kepadanya):
"Tidaklah
patut kamu memberikan
kepadaku pemberian harta-benda,
kerana apa yang telah diberikan
Allah kepadaku lebih baik dari apa
yang telah diberikanNya kepada
kamu; (bukan aku yang memandang
kepada pemberian hadiah)
bahkan
kamulah yang bergembira dengan
hanya kekayaan yang dihadiahkan
kepada
kamu (atau yang kamu
hadiahkan dengan perasaan megah).
"Kembalilah kepada mereka, (jika
mereka
tidak juga mahu beriman)
maka demi sesungguhnya Kami akan
mendatangi
mereka dengan angkatan
tentera yang
mereka tidak terdaya
menentangnya, dan
kami akan
mengeluarkan mereka dari
negeri
Saba' dengan keadaan hina, menjadi
orang-orang tawanan."
Giliran Raja Sulaiman
Bermesyuarat
Nabi Sulaiman berkata pula (kepada
golongan bijak pandainya):
"Wahai pegawai-pegawaiku, siapakah
di antara kamu yang dapat membawa
kepadaku singgahsananya sebelum
mereka datang mengadapku dalam
keadaan berserah
diri memeluk Islam?"
Berkatalah Ifrit dari golongan jin:
"Aku
akan membawakannya kepada
mu sebelum engkau bangun dari
tempat dudukmu, dan sesungguh
nya aku amatlah kuat gagah
untuk
membawanya, lagi amanah."
Berkata pula seorang yang mempunyai
ilmu pengetahuan dari Kitab Allah:
"Aku
akan membawakannya kepada
mu dalam
sekelip mata!" Setelah Nabi
Sulaiman
melihat singgahsana itu
terletak di sisinya, berkatalah ia:
"Ini ialah dari limpah kurnia Tuhanku,
untuk mengujiku adakah aku
bersyukur
atau aku tidak mengenangkan
nikmat
pemberianNya. Dan sesiapa yang
bersyukur maka faedah syukurnya itu
hanyalah terpulang kepada dirinya
sendiri,
dan sesiapa yang tidak
bersyukur (maka
tidaklah menjadi
hal kepada Allah), kerana sesungguh
nya Tuhanku Maha Kaya, lagi
Maha
Pemurah."
Nabi Sulaiman berkata pula (kepada
orang-orangnya):
"Ubahkanlah keadaan
singgah
sananya
itu, agar kita melihat
adakah ia
dapat
mencapai pengetahuan yang sebenar
(untuk mengenal singgahsananya itu)
atau
ia termasuk dalam golongan yang
tidak
dapat mencapai pengetahuan
yang demikian."
Maka ketika ia datang mengadap, Nabi
Sulaiman bertanya kepadanya:
Serupa
inikah singahsanamu?"
Dia menjawab:
"Boleh jadi inilah dia;
dan kami telah
diberikan ilmu pengetahuan
sebelum
berlakunya (mukjizat) ini, dan
kami
pula adalah tetap berserah diri
(menjunjung perintah Allah)."
Dan ia dihalangi (daripada memeluk
Islam pada masa yang lalu): apa yang
dia pernah menyembahnya (dari benda
-benda) yang lain dari Allah;
sesungguhnya adalah ia (pada masa
itu) dari puak yang kafir.
(Setelah itu) dikatakan kepadanya:
"Dipersilakan masuk ke dalam istana ini."
Maka ketika ia melihatnya, disangkanya
halaman istana itu sebuah kolam air,
serta dia pun menyingsingkan pakaian
dari dua betisnya.
Nabi Sulaiman berkata:
"Sebenarnya ini adalah sebuah istana
yang diperbuat licin berkilat dari kaca".
(Mendengar yang demikian), Balqis
berdoa:
"Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku
telah menzalimi diri sendiri dan
(sekarang aku menegaskan) aku
berserah diri memeluk Islam bersama
-sama Nabi Sulaiman, kepada Allah
Tuhan sekalian alam."
[An-Naml: 36 - 44]
Rendah Diri Sulaiman AS
Apabila ada kalangan rakyatnya yang
berjaya pindahkan singgahsana Ratu
Balqis itu, Raja Sulaiman memuji dan
bersyukur kepada Allah dengan
sebanyak-banyaknya kerana diberi
kan rakyat yang gagah perkasa dan
taat pula pada perintahnya.
Raja Sulaiman berikhtiar keras
menimbulkan rasa kagum dalam hati
pihak yang didakwahnya agar baginda
Ratu itu berasa tertarik kepada agama
Tauhid.
Antaranya ialah dengan cara mengambil
singgahsana Ratu Balqis itu. Singgahsana
lambang kepada kekuasaan seseorang Raja.
Apabila singgahsana Raja boleh dialihkan,
bererti pihak yang mengalihkan singgahsana
itu tentunya memiliki kekuasaan yang lebih,
mengatasi keRajaan yang lain.
Paling penting, baik Raja Sulaiman dan
Ratu Balqis, kedua-duanya melakukan
musyawarah terbuka bersama para
pembesar serta rakyat untuk mencari
buah fikiran yang berguna dalam
menangani masalah kenegaraan dan
urusan dakwah.
Taat Terangkat Selepas
Musyawarah
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu
supaya menyerahkan segala jenis
amanah
kepada ahlinya (yang berhak
menerimanya),
dan apabila kamu
menjalankan hukum di
antara manusia,
(Allah menyuruh) kamu menghukum
dengan adil. Sesungguhnya
Allah dengan
(suruhanNya) itu memberi pengajaran
yang sebaik-baiknya kepada
kamu.
Sesungguhnya Allah Maha
Mendengar
lagi sentiasa Melihat.
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah
kamu kepada Allah dan taatlah kamu
kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri"
(orang-orang yang berkuasa) dari kalangan
kamu. Kemudian jika kamu berbantah-
bantah (berselisihan) dalam sesuatu
perkara, maka hendaklah kamu
mengembalikannya kepada (Kitab) Allah
(Al-Quran) dan (Sunnah)
RasulNya -
jika kamu benar beriman kepada
Allah
dan hari akhirat. Yang demikian adalah
lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok
pula kesudahannya.
[Surah an-Nisa': ayat 58 - 59]
Dalam konteks pemerintahan Islam,
ketaatan kepada pemerintah, Raja-Raja
itu didahului oleh musyawarah bersama
rakyat. Maka, dalam konteks Alam Melayu
yang mana Melayu itu beragama Islam,
maka perihal ketaatan kepada Raja-Raja
itu mesti dirujuk kepada musyawarah
terlebih dahulu.
Raja-Raja, pembesar dan pemerintah
perlu bermesyuarat mengambil pandangan,
membuka ruang terbuka untuk mengambil
undi rakyat jika mahu menaikkan pemimpin
atau menjatuhkan mereka.
Demikianlah juga.. jika ada pemerintah
yang lompat partinya, maka hendaklah
rakyat yang terlebih dahulu diminta kata
putus persetujuannya. Pendek kata, apa-
apa pun projek kenegaraan, menaikkan
dan menjatuhkan pemerintahan dan
lompat parti, perlulah mendapatkan
pandangan umum rakyat terlebih dahulu
sebelum berbicara lanjut mengenai
ketaatan.
Ini kerana, menurut surah an-Nisa', hal
prinsip ketaatan (ayat 59) DIDAHULUI
nas yang terkait dengan prinsip
penyerahan urusan amanah pemerintahan
kepada
semua rakyat (ayat 58).
Wallahu'alam..
Sulaiman bin Daud adalah satu-satunya
Nabi yang memperoleh keistimewaan
dari Allah SWT sehingga boleh memahami
bahasa binatang. Dia boleh bicara dengan
burung Hud Hud dan juga boleh memahami
bahasa semut. Dalam Al-Quran surah An
Naml, ayat 18-26 adalah contoh dari
sebahagian ayat yang menceritakan
akan keistimewaan Nabi yang sangat
kaya raya ini.
Firman Allah,
“Dan Sulaiman telah mewarisi Daud dan
dia berkata, “hai manusia, kami telah
diberi pengertian tentang suara burung
dan kami
diberi segala sesuatu.
Sesungguhnya
(semua) ini benar-benar
suatu kurnia
yang nyata.”
Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tentera
nya dari jin, manusia dan burung, lalu
mereka itu diatur dengan tertib (dalam
barisan) sehingga apabila mereka sampai
di lembah semut berkatalah seekor semut,
“hai semut-semut, masuklah ke dalam
sarang-sarangmu agar kamu tidak diinjak
oleh Sulaiman dan tenteranya, sedangkan
mereka tidak menyedari.”
Maka Nabi Sulaiman tersenyum dengan
tertawa kerana mendengar perkataan
semut itu.Katanya,
“Ya Rabbi, limpahkan kepadaku kurnia
untuk mensyukuri nikmat-Mu yang telah
Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada
kedua orang tuaku; kurniakan padaku
hingga boleh mengerjakan amal soleh
yang Engkau redhai; dan masukkan aku
dengan rahmat-Mu ke dalam golongan
hamba-hambaMu yang soleh.”
(An-Naml: 16-19)
Menurut sejumlah riwayat, pernah suatu
hari Nabi Sulaiman as bertanya kepada
seekor semut, “Wahai semut! Berapa
banyak engkau perolehi rezeki dari Allah
dalam waktu satu tahun?”
“Sebesar biji gandum,” jawabnya.
Kemudian, Nabi Sulaiman memberi semut
sebiji gandum lalu memeliharanya dalam
sebuah botol. Setelah genap satu tahun,
Sulaiman membuka botol untuk melihat
nasib si semut. Namun, didapatinya si
semut hanya memakan sebahagian biji
gandum itu.
“Mengapa engkau hanya memakan
sebahagian dan tidak menghabiskannya?”
tanya Nabi Sulaiman.
“Dahulu aku bertawakal dan pasrah diri
kepada Allah,” jawab si semut. “Dengan
tawakal kepada-Nya aku yakin bahawa
Dia tidak akan melupakanku. Ketika aku
berpasrah kepadamu, aku tidak yakin
apakah engkau akan ingat kepadaku
pada
tahun berikutnya sehingga boleh
memperoleh sebiji gandum lagi atau
engkau akan lupa kepadaku. Kerana
itu,
aku harus tinggalkan sebahagian
sebagai
bekal tahun berikutnya.”
Nabi Sulaiman, walaupun ia sangat
kaya
raya, namun kekayaannya adalah
nisbi dan terbatas. Yang Maha Kaya
secara mutlak
hanyalah Allah SWT
semata-mata. Nabi
Sulaiman, meskipun
sangat baik dan kasih,
namun yang
Maha Baik dan Maha Kasih dari seluruh
pengasih hanyalah Allah SWT semata.
Dalam diri Nabi Sulaiman tersimpan
sifat
terbatas dan kenisbian yang tidak
dapat dipisahkan; sementara dalam
Zat Allah sifat mutlak dan absolut.
Bagaimanapun kayanya Nabi Sulaiman,
dia tetap manusia biasa yang tidak
boleh sepenuhnya dijadikan tempat
bergantung. Bagaimana kasihnya
Nabi Sulaiman, dia
adalah manusia
biasa yang menyimpan
kedaifan-
kedaifannya tersendiri.
Hal itu
diketahui oleh semut Nabi
Sulaiman.
Kerana itu, dia masih tidak
percaya
kepada janji Nabi Sulaiman
ke atasnya.
Bukan kerana khuatir Nabi
Sulaiman
akan ingkar janji, namun
khuatir Nabi
Sulaiman tidak mampu
memenuhinya
lantaran sifat
manusiawinya. Tawakal
atau berpasrah
diri bulat-bulat hanyalah
kepada Allah
SWT semata, bukan kepada manusia.
Ratu Balqis adalah seorang wanita yang
sangat cantik dan mempunyai akal yang
cerdas, oleh sebab itulah golongan jin
merasa iri hati dengannya. Mereka
mengatakan bahawa Ratu Balqis itu
mempunyai dua aib, pertama tubuhnya
pendek dan kedua betisnya seperti betis
unta.
Maka Nabi Sulaiman memerintahkan
supaya
para Jin mengubah sedikit
singgahsana Ratu Balqis, lalu beliau
menyuruh pula membangun sebuah
mahligai yang dibuat dari kaca. Bahagian
bawah mahligai tersebut dan kelilingnya
mengalir sungai-sungai dengan berisikan
ikan-ikan, di atas air itu dibuat sebuah
jambatan daripada kaca.
Ketika Ratu Balqis dan rombongan tiba,
Nabi Sulaiman bertanya kepadanya:
“Apakah ini singgahsanamu?
Ratu Balqis menjawab:
Mungkin! Ia tidak mengatakan ya,
kerana dilihatnya ada
sedikit perubahan.
Tetapi tidak mengatakan bukan,
disebabkan ada sebahagian yang
serupa dengan singgah-sananya. Dari
jawapan Ratu Balqis itu, tahulah Nabi
Sulaiman as bahawa ia adalah seorang
wanita yang berakal sempurna serta
bijaksana.
Kemudian Nabi Sulaiman AS menyuruh
tamunya itu masuk ke dalam istana.
Ketika Ratu Balqis melihat ke dalam
istana, ia melihat seakan-akan ada
aliran air, sehingga ia mengangkat
kainnya, sehingga betisnya tersingkap.
Nabi Sulaiman ASmelihat betisnya itu,
maka tidak ada satu aibpun seperti
yang disampaikan oleh golongan jin.
Nabi Sulaiman berkata kepada Ratu Balqis:
“Ini adalah sebuah mahligai yang licin,
ia dibentuk daripada kaca.” ketika Ratu
Balqis menyaksikan betapa hebatnya
Nabi Sulaiman, ia berkata dalam hatinya:
“Walaupun keRajaanku luas, singgahsana
ku indah dan megah, bala tenteraku ramai,
namun jika dibandingkan dengan semua
yang aku saksikan ini, seakan-akan milikku
tidak bererti.
Kemudian ia berkata seperti yang diungkap
kan di dalam Quran, firman Allah SWT surah
An Naml ayat 44 bermaksud:
“Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah
berbuat zalim terhadap diriku dan aku
berserah diri bersama Sulaiman kepada
Allah Tuhan semesta alam”.
Setelah itu Ratu Balqis pun berkahwin
dengan Nabi Sulaiman as. Peristiwa
pernikahan Nabi Sulaiman dengan Ratu
Balqis ini terjadi pada
hari Jumaat.
Begitu besarnya keRajaan Nabi Sulaiman
as. yang mana angin sebagai kenderaannya,
manusia dan jin sebagai tenteranya,
burung sebagai pembantu dan teman-
teman bercakapnya, binatang-binatang
buas
sebagai buruhnya dan para malaikat
sebagai utusannya.
Nabi Sulaiman AS mempunyai satu
padang, sebahagian tanahnya terbuat
daripada emas dan sebahagian lagi
daripada perak. Jika tenteranya berbaris
di padang itu, maka panjang barisan itu
tidak kurang dari seRatus parsakh.
Sedangkan luas tempat tinggalnya
adalah
sebulan perjalanan.
Kemudian golongan jin membuat
untuknya sebuah permaidani daripada
emas dan
perak. Pada permaidani
tersebut terdapat
dua belas ribu
mihrab, pada setiap mihrab terdapat
kursi daripada emas dan perak,
kemudian duduk di atas tiap-tiap
kursi
tersebut seorang yang alim
dari ulamak
Bani Israil.
Pada setiap hari dimasak kira-kira
seribu
unta, empat ribu lembu dan
empat puluh
ribu kambing. Nabi
Sulaiman juga mempunyai piring-
piring yang besar bagaikan kolam
dan periuk yang tetap berada di
atas tungku.
Firman Allah SWT:
“Para jin membuat untuk Nabi Sulaiman
apa yang dikehendaknya dari bangunan
yang tinggi dan patung-patung dan piring
-piring yang besarnya seperti kolam dan
periuk yang tetap berada di atas tungku.”
(Saba’: 13).
Begitu besarnya nikmat dan kelebihan
Nabi Sulaiman as. Namun begitu kelebihan
dan kenikmatan umat Nabi Muhammad
SAW
yang beriman, di dalam Syurga nanti
disediakan tempat-tempat tinggal dan
darjat, kebun-kebun, sungai-sungai dan
buah-buahan. Di dalamnya diperolehi
segala sesuatu yang menyenangkan jiwa
dan mata. Di dalamnya juga terdapat
sesuatu yang tidak pernah terlintas oleh
fikiran manusia.
Dikisahkan bahawa serendah-rendah
darjat tempat umat Nabi Muhammad
SAW di dalam Syurga itu ialah seRatus
kali luas keRajaan Sulaiman as. Malah
lebih baik, kerana Syurga adalah
tempat yang abadi. Di dalamnya tidak
ada matahari, kesejukan, kesakitan,
kesusahan serta lain-lain penderitaan.
Di Syurga adalah tempat yang abadi,
kesenangan tanpa batas, pemberian
tanpa dihitung, penerimaan tanpa
ditolak.
Ada Syurga yang dinamakan dengan
Darussalam, di dalamnya mempunyai
keselamatan tanpa adanya kebinasaan,
kenikmatan tanpa malapetaka, kecintaan
tanpa permusuhan, kemuliaan tanpa
kehinaan serta bermacam-macam lagi
kenikmatan yang sukar untuk
diungkapkan.
Kemudian Syurga Jannatunna’im.
Sesungguh
nya bagi orang-orang
yang bertakwa
disediakan di sisi
Tuhan mereka Syurga kenikmatan.
Di dalamnya para hamba-
hamba-Nya
bertempat tinggal, para nabi
menjadi
sahabatnya, tinggal kekal dalam
nya dengan kurnia yang berlimpah
ruah.
Tidak ada kesusahan di dalam
nya, terdapat bidadari cantik dan
jelita, mahligainya
tinggi dan tempat
yang luas.
Syurga Firdaus, disediakan bagi orang-
orang yang tidak menyekutukan Allah
SWT dengan sesuatu, menjauhkan diri
daripada perbuatan maksiat, tidak
membuat kemungkaran serta menjalan
kan segala
yang diperintahkan Allah
SWT. Allah SWT menjadikan penghuni
Syurga ini sebagai kekasihNya.
Di dalam Syurga Firdaus terdapat empat
sungai, iaitu sungai dari air tawar, sungai
dari air susu yang tidak berubah rasanya,
sungai dari air arak yang lazat rasanya dan
sungai air madu.
Di dalamnya juga diperolehi berbagai
macam buah-buahan. Ada lagi empat
mata air iaitu: Salsabil, Zanjabil, Rohiiq
dan Tasniim. Ada lagi dua mata air
yang mengalir
dan dua mata air yang
memancar, iaitu
Al-kaafuur dan Al-
kautsar.
Di dalamnya
juga diperolehi segala
sesuatu yang tidak
pernah dilihat
oleh mata dan didengar oleh
telinga
dan tidak pernah terlintas dalam hati.
Sumber: Halaqah
No comments:
Post a Comment