Monday 2 February 2015

SEKARANG TUDUNG HANYA JADI FESYEN BUKAN TUNTUTAN!!!





Trend Model Jilboob(gabungan kata jilbab dan boobs (p*yudara) Terbaru di kalangan remaja saat ini serta foto jilbob sangat cepat berkembang memicu kontroversi kerana terdapatnya trend model jilboob iaitu berjilbab tapi dengan pakaian ketat menonjol P*yudara menyembul kemana-mana. 


Beberapa tahun ini perkembangan mode busana muslim dan jilbab  sangat pesat, makin banyak wanita muslimah yang memenuhi kewajibannya untuk menutup aurat dan memakai jilbab.


Pengertian Jilboob adalah yaitu gabungan kata jilbab dan boobs (p*yudara) kerana memakai baju ketat sehingga p*yudara terlihat sangat menonjol. Fenomena Jilbob ini juga yang seringkali dijadikan alasan orang enggan berjilbab, dengan alasan “tak berguna berjilbab jika kelakuannya buruk”. 


Sejumlah perempuan muslim berusaha keras agar terlihat mampu mengikuti trend, tapi tidak mengerti bahawa apa yang mereka lakukan justru keliru buat pandangan muslim.


Beberapa penilaian adanya trend foto gadis jilbob iaitu “Pakai t shirt singkat atau lengan pendek dilapis dengan kaos ketat, lalu atasnya jilbab maka jadilah jilboob (Jilbab dan Boobs/p*yudara), sudah jelas sekali itu tidak sesuai dengan ketentuan agama. 


Sebab, bila berbicara mengenai aurat, harus siap dengan pakaian yang longgar, panjang, dan tidak memerlihatkan lekuk tubuh, bentuk payudara, terlebih lekukan punggung.

Pada dasarnya, memakai jilbab tidak sekedar menutup kepala hingga seluruh rambut tidak nampak. Memakai jilbab seharusnya diiringi dengan pemenuhan syarat lain untuk menutup aurat, iaitu tidak menampilkan bentuk tubuh, kecuali telapak tangan dan wajah. Di sini, syarat ini dinilai belum dipenuhi, banyak orang memakai jilbab, fashionable, tetapi lupa dengan syarat lainnya.


Pakaian Masih Ketat
Lekuk tubuh wanita lebih tampak dibandingkan lelaki, inilah yang membuat para wanita harus menyamarkan bentuk tubuhnya dengan memakai pakaian longgar. 

Sayangnya, masih banyak wanita muslimah yang memakai jilbab, tetapi memakai pakaian yang ketat dan masih memperlihatkan lekuk tubuhnya. 


“Dari yang aku lihat sehari-hari, masih banyak wanita yang memakai jilbab tetapi memakai pakaian yang menonjolkan bahagian tubuh dan cenderung kepada ketat.” 


Tidak Menutup Dada

Trend Model Jilbob Terbaru - Salah satu syarat penampilan santun dalam Islam adalah memakai jilbab hingga menutup bahagian dada. Hal ini juga menimbulkan banyak spekulasi dan kontroversi, kerana banyak pemakai jilbab yang hujungnya tidak sampai menutup bahagian dada. 


“Agak sayang, kerana salah satu syarat menutup aurat adalah memakai jilbab hingga menutup dada. Sekarang ini lebih banyak yang memakai jilbab sebagai tutup kepala saja, tapi dadanya menonjol kemana-mana.” 


Lengan Pendek

Foto Jilbob Cewek
Disedari atau tidak, ada beberapa wanita yang memakai jilbab hingga rambutnya tidak terlihat, tetapi memakai pakaian dengan lengan yang pendek. 


Entah itu lengan 3/4 atau lengan 1/8. Ada yang menyesuaikan pakaian dengan memakai manset lengan panjang, tetapi ada juga yang membiarkan bahagian lengannya nampak. 


“Sayang sekali kalau ada yang pakai jilbab, tertutup, tapi lengannya bogel.”


Kulit Pinggang Masih Terlihat

Malang sekali. Di saat wajah sang wanita telah cantik dalam balutan jilbab, tetapi kulit di sekitar pinggang masih tampak. Sering terlihat wanita berjilbab yang kulit pinggangnya masih kelihatan saat dia membungkuk turun dari kereta. Kurang selesa melihatnya.” 


Itulah beberapa kontroversi wanita muslimah yang memakai jilbab tetapi dirasa belum sempurna dan sesuai dengan aturan yang dianjurkan. 


Di luar itu semua, seseorang perlu proses perubahan dari tidak memakai jilbab, menuju penampilan santun yang sesuai dengan aturan agama. Proses inilah yang kadang berbeda antara satu wanita dengan wanita lain, ada yang langsung memakai busana muslim dan jilbab sesuai aturan, ada juga yang perlahan-lahan dan membiasakan diri.





Demikianlah pembahasan mengenai trend model jilbob terbaru di kalangan remaja saat ini serta foto jilboob sangat marak dan memicu kontroversi.

4 comments:

Anonymous said...

Baru sama taraf dengan isteri pemimpin yg tak pakai tudung kot!!!

ujang rahman said...

yang pakai tudung memfitnah orang dan jatuhkan maruah orang kemudian minta maaf takut kalah kena saman lagi teruk!

Anonymous said...

Kalu dah salah tentu orang terus saman punya....

Kalau dah isteri ketua pemimpin rambut terdedah, susah sikit rambut pengikut nak tertutup.

Pengikut lelaki pula asyik crita blue..

kampong lad said...

yg aku tak faham kenapa benda ni (tuntutan pakaian menutup aurat) tidak digubal menjadi undang2 syariah?